JESTEŚMY SZKOŁĄ PARTNERSKĄ:

ul. Ignacego Daszyńskiego 154, 44-100 Gliwice

Zajęcia Stacjonarne Yupana

Cedflow

Czy uwierzysz, że można liczyć bez myślenia o liczbach tak, jak my to robimy? Dodawanie i odejmowanie bez obliczeń w pamięci, mnożenie bez tabliczki mnożenia, dzielenie, w tym ułamków dziesiętnych… Wszystko w formie prostych gier! To jest właśnie MOC MATEMATYKI INKÓW!

Odkryj yupanę, starożytne liczydło Inków, które rewolucjonizowało świat obliczeń w prekolumbijskiej Ameryce. Choć skromne w rozmiarach, to potężne w działaniu, yupana oferuje metody liczenia, które zaskoczą nawet współczesnych matematyków. Niezależnie od tego, czy sumujesz, odejmujesz, mnożysz czy dzielisz, yupana uczyni proces łatwym i intuicyjnym, pozwalając na głębokie zrozumienie matematyki w sposób, który współczesne technologie często przegapią.

Rewolucyjny sposób Inków na ŁATWE wykonywanie działań matematycznych. Wprowadź dzieci w świat liczb i arytmetyki za pomocą gier.

Skontaktuj się!

Zadzwoń

+48 889 416 827

Godziny Otwarcia

Pon - Pt: 9:00 - 20:00
Sob: 9:00 - 13:00

Adres

ul. Ignacego Daszyńskiego 154, 44-100 Gliwice

Podstawowe Informacje

Trenerzy

Zajęcia z liczenia metodą Tawa Pukllay® prowadzą wyłącznie certyfikowani trenerzy Asociación Yupanki.

Materiały

W ramach zajęć każde dziecko otrzymuje Yupanę, żetony oraz karty pracy z zadaniami do samodzielnego rozwiązania.

Zakres kursu

W ramach zajęć stacjonarnych Yupana dziecko odkrywa tajemnice inkaskiej arytmetyki 

Dla kogo?

Kurs adresowany jest dla dzieci, dzieci z trudnościami, a także przedszkoli i szkół.

FORMUŁA ZAJĘĆ

Jak wyglądają zajęcia?

Podczas spotkań z trenerem dzieci uczą się zasad porządkowania zwierząt, a następnie ćwiczą poznane ruchy rozwiązując zadania z kart wyzwań z talii A, B, C i D (talie C i D nie wchodzą w ogólnodostępny zestaw). Następnie dzieci uczą się zaznaczać i odczytywać liczby, porównywać je. Wykonują zadania obliczeniowe i podejmują próby rozwiązywania zadań tekstowych z użyciem Yupany.

Focused boys and girls using wooden geoboard at primary school with teacher on the background

Materiały

Zapisz swoje dziecko na lekcje próbne lub roczne SOROBANU (japońskiej arytmetyki mentalnej) i YUPANY (liczydła inków – więcej https://yupana.pl)  W formularzu są dostępne wszystkie niezbędne informacje, w tym terminy zajęć i ceny. Prosimy o zapoznanie się z regulaminem zajęć i polityką prywatności (linki w formularzu zapisu).

Gra 1 - Oczyść pastwisko

Cel matematyczny: gra uczy dodawania.

Gra 2 - Przegoń lisy

Cel matematyczny: gra uczy odejmowania.

Gra 3 - Buduj miasto

Cel matematyczny: gra uczy mnożenia.

Gra 4 - Przekaż wiadomość

Cel matematyczny: gra uczy dzielenia.

TRENERZY

Poznaj Naszych Nauczycieli

Marlena Mostowik-Zientek

Właścicielka /
certyfikowana trenerka Yupany

Uważam, że najlepsza inwestycja, to inwestycja w człowieka, w różnych sferach życia: intelektualnej,
emocjonalnej, fizycznej i duchowej.

Anetta Tkaczyk

Nauczycielka matematyki / certyfikowana trenerka metody Ishido-Shiki

Moi uczniowie wielokrotnie uzyskiwali tytuły laureatów i finalistów konkursów przedmiotowych. 

F&Q Pytania i Odpowiedzi

Masz pytania dotyczące Yupany, starożytnej metody liczenia Inków? Jesteś we właściwym miejscu! W tej sekcji zbieramy najczęstsze pytania i odpowiedzi dotyczące tego fascynującego narzędzia. Oto niektóre z zagadnień, które zostały tu poruszone:

NIE, gry są przeznaczone dla dzieci powyżej 3 lat. Zawierają małe przedmioty, które mogą być niebezpieczne dla małych dzieci. Występuje ryzyko zadławienia! Pamiętaj, aby nie zostawiać dzieci w każdym wieku z grą bez dozoru osób dorosłych. Warto zadbać o ich bezpieczeństwo.

Minimalny wiek do rozpoczęcia nauki liczenia według metodologii Tawa Pukllay® dla większości dzieci to 5-6 lat. Przy czym zazwyczaj metodę łatwiej przyswajają 5-latki, których wiek zbliża się do 6 lat. Warto dodać, że w Peru są dzieci 4 letnie, które świetnie opanowały zasady wszystkich gier.

Starsze dzieci tak, ale te młodsze będą potrzebować wsparcia osoby dorosłej, chociażby w przeczytaniu książki wyjaśniającej zasady gier. Trudno tu powiedzieć jaki jest wiek graniczny, bo dzieci są bardzo różne. Umownie można przyjąć, że już przeciętny uczeń klasy 3 szkoły podstawowej powinien dać radę sam ze zrozumieniem przeczytać instrukcję i nauczyć się rozwiązywania łamigłówek.

Do grania w gry Inków nie są potrzebne żadne umiejętności obliczeniowe. Natomiast może się przydać umiejętność przeliczania do 10 na etapie przechodzenia od gier do rachowania. Umiejętność ta nie jest wymagana, ale znacznie ułatwia zapisywanie liczb przez dziecko.

Pierwszy etap nauki polega wyłącznie na opanowaniu reguł gry. Każdy gracz (i dorosły i dziecko) powinien przyswoić najpierw wszystkie zasady rządzące porządkowaniem zwierząt i rozwiązać wszystkie łamigłówki z kart wyzwań. Gdy tak się stanie, to można przejść od zabawy zwierzętami do matematyki rachunkowej, bo zasady porządkowania żetonów na planszy są tożsame zasadami rachowania. Wszystko wyjaśnione jest w książce. Jest to prosty krok, który nie powinien sprawiać problemu wszystkim, którzy dobrze opanowali zasady gier i swobodnie rozwiązują łamigłówki z kart wyzwań.

Oczywiście, można tak zrobić, bo jak już wspomniane zostało to wyżej, zasady gier mają uzasadnienie matematyczne. Jednak trzeba pamiętać, że rachowanie zgodne z arabską koncepcją liczby wymaga od dzieci (zwłaszcza tych młodszych) sporych umiejętności rachunkowych. Rachowanie w formie gier może przyspieszyć nabywanie u nich tych umiejętności. Z drugiej strony zdarza się, że osoby dorosłe podczas poznawania zasad gier intuicyjnie odwołują się do zależności matematycznych. Ponadto liczenie w formie gier odbywa się szybciej, niż przy tradycyjnym podejściu do arytmetyki i jest mniej męczące. Dlatego sugerujemy, aby w pierwszej kolejności poznać i przyswoić zasady gier, a potem przejść do arytmetyki.

Liczydło pozwala dodawać i odejmować liczby 5-6 cyfrowe, mnożyć liczby, których iloczyn jest maksymalnie 6-cyfrowy oraz dzielić liczby, których iloraz jest maksymalnie 6-cyfrowy. Yupana umożliwia również wykonywanie działań na ułamkach dziesiętnych. Ale przy wykorzystaniu dwóch plansz zakres obliczeń można rozszerzyć do liczb 11 cyfrowych!

Nie ma tu uniwersalnej odpowiedzi. Trzeba uważać z wprowadzaniem działań na dużych liczbach zwłaszcza młodszym dzieciom. Choć po poznaniu zasad gier, będą mogły dodawać i odejmować liczby 6 cyfrowe, to jednak nie będą rozumiały tak dużych liczb. Zakres działań na Yupanie można stopniowo rozszerzać wraz z oswajaniem się dziecka z system dziesiętnym, zwiększaniem jego świadomości liczb i nabywaniem kompetencji matematycznych innych niż rachowanie.

 

Sprawa jest złożona, bo deficyty rozwojowe mogą mieć różne nasilenie. Na pewno warto podejmować próby wprowadzania takich dzieci w świat rachunków różnymi metodami. Nasze doświadczenia w pracy z dziećmi dotkniętymi zaburzeniami rozwoju (w tym np. z dyskalkulią i niepełnosprawnością intelektualną) potwierdzają skuteczność metodologii Tawa Pukllay®. Również w Peru metoda ta jest z powodzeniem stosowana do uczenia takich dziećmi. Natomiast efekty, które uda się wypracować zależą od wielu czynników i trudno o uniwersalną opinię. Niżej film pokazujący zabawę matematyką, którą poprzedził etap nauki zasad gier. Liczy Antoś (z zespołem Downa).

 

 

Zdecydowanie tak. Gry są przecież świetnym sposobem na kreatywne spędzanie wolnego czasu. W gry można grać całą rodziną lub w wersji samotnika. Wraz z nabieraniem biegłości można skupiać się na skróceniu czasu i zminimalizowaniu ruchów za pomocą których rozwiązuje się łamigłówkę. Można organizować zawody w rozwiązywaniu łamigłówek na czas. A do tego potrzebna jest już strategia.

Oczywiście. Gra daje nauczycielowi nowe możliwości aktywizacji dzieci, a dzieciom poczucie, że nauka rachowania może być przyjemna. Gdy dzieci opanują zasady gier i wprowadzi im się elementy rachowaia na Yupanie, to będą mogły z pomocą gier Inków rozwiązywać zadania tekstowe wymagające rachowania na liczbach wielocyfrowych. Bez użycia tych gier, rozwiązanie zadań tego typu byłyby poza ich możliwościami.

Poznając zasady „porządkowania” nasion na planszy Yupana, dzieci nieświadomie uczą się rachowania. Gdy dobrze opanują zasady gier i bez problemu będą radziły sobie z zadaniami z kart wyzwań, to wtedy należy pokazać dzieciom kontekst matematyczny. Ale co ważne, nie trzeba tego robić. Można poprzestać na samym graniu i dobrze się przy tym bawić.

Yupana to narzędzie, które może wspomóc edukację matematyczną najmłodszych. To od rzemieślnika używającego narzędzia zależy, jak wykorzysta potencjał w nim ukryty. Może skupić się z dzieckiem na samym graniu. Ale może też pójść dalej i motywować dziecko do odkrywania liczb, porównywania ich, matematycznego sensu przemieszczania nasion na planszy, do optymalizacji ruchów. W końcu do przyjmowania odpowiednich strategii, które sprawiają, że rachunki na Yupanie staną się szybsze, prostsze i bardziej przemyślane. A odkryte podczas zabawy zależności między liczbami przydadzą się na kolejnych etapach kształcenia. W końcu yupana może służyć do wykonywania obliczeń na liczbach naturalnych i ułamkach dziesiętnych z zakresu szkoły podstawowej. Może też być narzędziem, które zastępuje kalkulator osobom z trudnościami w nauce matematyki.

Jest to jak najbardziej możliwe. Taki trening świetnie rozwija wyobraźnię. Jednak podobnie jak metoda sorobanu (japońskiego liczydła) wymaga wielu godzin treningu. Widzieliśmy jak peruwiańscy nauczyciele dodają w pamięci za pomocą Yupany liczby 3-4 cyfrowe.